Spårbarhet med smarta förpackningar

Varje förpackning fungerar som en unik enhet och bygger en bro mellan den fysiska produkten och konsumenten. Förpackningar har ofta en begränsad yta att visa information på. Med smarta QR-koder går det att ge konsumenten möjlighet att få full spårbarhet av produktens innehåll, möjlighet att återkalla produkter på enskild nivå eller ge inspiration till hur en produkt kan användas på bäst sätt.

Fördelar med smarta förpackningar

  • Spårbarhet
    Skapa full transparens mot konsumenten och göra det möjligt att spåra ursprung och innehåll på detaljnivå.

  • Lojalitet
    Ge lojala konsumenter en möjlighet att få något tillbaka. Använd den digitala upplevelsen till att belöna konsumenter som är lojala mot ditt varumärke.

  • Interaktiva upplevelser
    Interaktiva guider, videos eller exklusivt innehåll. Anpassa innehållet för de som scannar produkten närsomhelst.

Hur fungerar det?

1) Varje förpackning är unik

Varje förpackning av en produkt får en unik QR-kod. Nu går det att “ladda” förpackningen med digital innehåll och ha detaljerad spårbar produktinformation. Det går även att aktivera en kampanj under en begränsad period.

2) Konsumenten

Vilken information är viktig för konsumenten innan, under och efter ett köp? Genom att scanna QR-koden på förpackningen kan innehållet anpassas, t ex beroende på var i landet den scannas eller vilken tid på dygnet.

3) Insikter

Var scannar kunderna produkterna och vilket innehåll skapar lojalitet? Förpackningen är ett media och statistik skapar insikter om köpbeteende. Ligg steget före.

Vad säger konsumenterna?

  • 79% av konsumenterna har redan interagerat med en produkt via en QR-kod

  • 51% förväntar sig att göra det igen under de närmaste 12 månaderna.

  • 66% of konsumenter skulle interagera med en produkt om det var kopplat till någon form av lojalitetsprogram.